القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار الاخبار

اجابات امتحان اللغة العربية للثانوية العامة 2025

 

 
أول امتحانات المواد الأساسية لطلاب الثانوية العامة .
لا تنسوهم من صالح دعائكم 🤲🏻
اللهم وفق ابني وكل طلاب الثانوية العامة يا ذا الجلال والإكرام، اللهم سهل لهم كل أمر عسير، و الهمهم الصواب في الجواب، و اشرح صدورهم ويسر لهم أمورهم وذكرهم ما نسوا و علمهم ماجهلوا وافتح عليهم من بركات السماء والأرض و انزع من قلوبهم القلق والتشتت و الحيرة، إنك سميع مجيب الدعوات اللهم أسألك لهم قوة الحفظ والتركيز والاستيعاب وسرعة الفهم وصفاء الذهن
اللهم اجبر بخاطرهم وفرح قلوبهم وقلوبنا وحقق مرادهم واجعل النجاح والتفوق حليفهم ووفقهم في كل أمورهم .
  الامتحان هنا اسفل المقال

 

= لما تيجي تجاوب على الأسئلة المقالية.. التزم بعدد السطور اللي تكتب فيها إجابة كل سؤال.. لو جايب لك 3 سطور تكتب فيهم الإجابة يبقى تلتزم بالـ3 سطور.. لو جايب لك أربع سطور تلتزم بالأربع سطور.. متحاولش تجوّد وتزود من عندك وتقول لما أكتب أكتر هاخد درجة أعلى.. ده مش هيحصل وورقتك هيبقى شكلها مش منظم.
= درجة السؤال المقالي بتكون على خطوات إجابتك.. السؤال عليه مثلا 3 درجات.. الـ 3 درجات بيتقسموا على كل خطوة الإجابة.. وكل خطوة يا عليها نص يا عليها درجة وعلى هذا الأساس هتجمع الـ3 درجات بتوع السؤال.
= يعني هتلاقي سؤال عليه درجتين وبيقولك اقترح أربع حلول لمشكلة كذا.. لو كتبت حل واحد صح من الأربع حلول هتاخد نص درجة لو كتبت حلين هتاخد درجة وهكذا.
= الامتحان هيكون فيه 4 أسئلة مقالية.. 3 أسئلة منهم بدرجتين وسؤال واحد بأربع درجات.
= الامتحان هيكون فيه 32 سؤال اختيار من متعدد بدرجة واحدة و19 سؤال بدرجتين.
= متجاوبش أي حاجة في ورقة الأسئلة علشان ممكن متلحقش تنقل الإجابة في ورقة الإجابة.
= ركّز كويس جدا في تظليل الدوائر بورقة الإجابة.. لأنك - بعد الشر عليك - لو ظللت إجابة السؤال الأول مكان إجابة السؤال التاني.. إجاباتك كلها هتترحل.. وهتلاقي نفسك مجاوب السؤال التاني مكان التالت والتالت مكان الرابع وهكذا لكل الأسئلة.. فأرجوك ركّز جدا.. أنا مش بخوّفك أنا عايز تبقى مركز وصاحي واستخدم المسطرة في إنك تمشي بيها على مكان التظليل بحيث تبقى عارف انت ظللت إيه ومظللتش إيه.
= هفكرك تاني وعاشر.. مش لازم تاخد نفس رقم نموذج الأسئلة في كل امتحان.. لو كنت أخدت نموذج رقم (أ) في المواد غير المضافة للمجموع عادي جدا تاخد نموذج رقم (ب) أو (ج) أو (د) في امتحان اللغة العربية.. ومتسمعش أي حد يقولك عكس كدة.

= لو غلطت في إجابة سؤال وظللت دايرة معينة وشايف إنها غلط.. لا تتردد لحظة إنك تعمل علامة (إكس) على الدايرة اللي انت ظللتها وروح ظلل الدايرة اللي انت شايفها صح.. متقولش هيحسبولي إجابة السؤال ده غلط.. أنا بكلمك عن حاجة شفتها بعيني في التصحيح.. وسمعتها من وزير التعليم وسألت فيها كل المسئولين عن منظومة الامتحانات والتصحيح.. وبقولك شفتها بعينها على جهاز التصحيح بعد النتيجة.

= لو خرجت من الامتحان ولقيت نفسك كاتب أي بيانات غلط.. مظلل رقم الجلوس غلط.. متقلقش.. فيه فريق كامل في كنترول التصحيح مهمته إنه يراجع البيانات بتاعتك كاملة.. بس ده ميمنعش إنك تخليك في المضمون وتكتب بياناتك صح.. اسمك صح.. رقم النموذج تنقله في البابل شيت صح.. اسم لجنتك صح.. تكتب رقم جلوسك وتظلله صح.. وتاني بقولك: لو كتبت بيانات غلط هتتصحح ورقتك وهتاخد حقك.










هل اعجبك الموضوع :

تعليقات